Khamis, 18 Mac 2010

Surah An Nashr

بسم الله الرحمن الرحيم
An-Nasr 
MUQADDIMAH
Surah Madaniyah ini mengandungi 3 ayat. An-Nasr bererti kemenangan, iaitu kemenangan yang dikurniakan Allah kepada nabiNya Muhammad s.a.w.  Dan ia diturunkan pada hari – hari akhir hayat Rasulullah s.a.w. Ia juga membawa alamat bahawa semakin hampirnya Nabi Muhammad s.a.w. kepada ajal baginda. Didalam Sahih Muslim, Abu Abbas meriwayatkan bahawa surah ini adalah surah terakhir yg turun dalam bentuk surah sekaligus (bukan dlm bentuk ayat demi ayat).

TAFSIR
1) Apabila telah datangnya untukmu ya Rasulullah s.a.w, kemenangan ke atas musuh-musuhmu di dalam setiap peperangan yang dihadapi olehmu, dan telah dibukakan Fathu Makkah (pembukaan kota Makkah) oleh Allah kepadamu yang jadinya kota itu Darussalam (kota yang aman dan selamat dengan agama islam), yang mana sebelumnya adalah Darulkuffar (kota yg di jajahi dengan kekufuran).
2) Dan kamu melihat manusia (pada masa itu termasuk kaum-kaum dari Yaman dan negeri sekeliling Makkah) memeluk agama Islam secara beramai-ramai, kumpulan demi kumpulan, yang mana dahulunya memeluk Islam secara individu kerana takut, dan kamu melihat kejadian ini.
3) Maka bertasbih lah dengan memuji kesucian Tuhanmu (Allah) dan panjatkan kesyukuran kepadaNya di atas nikmat kemenangan, pembukaan kota, dan masuknya orang ramai kedalam agama Islam dan terhentinya agama kufur yang sesat, dan pohonlah dariNya keampunan supaya dileraikan dosa-dosa dari kamu dan dilengkapkan segala amalan kamu oleh Allah s.w.t, dan sesungguhnya Allah ta’ala yang memerintahkan kamu supaya memohon keampunan dariNya itu adalah maha pengampun, penyuci segala dosa, dan maha merahmati ke atas hamba-hambaNya.

PENUTUP
Sebagai hamba Allah, kita WAJIB sentiasa memanjatkan kesyukuran diatas segala nikmat yang telah Allah kurniakan kepada kita tidak kira apa nikmat sekalipun, biarpun nikmat yang dirasakan besar, mahupun sekecil-kecil nikmat. Kita juga WAJIB sentiasa memohon keampunan kepada Allah, kerana kadang kala ada dosa yang dilakukan tanpa kita sedari. Dan kita juga WAJIB sentiasa memuji keagungan Allah yang maha pemurah melimpahkan rezekiNya kepada kita tanpa putus-putus, membantu kita di dalam menghadapi urusan dunia ini, dan Maha mengampuni dosa-dosa yang kita lakukan.

Wallahu a’lam bissawab..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan