Jumaat, 30 April 2010

al maun


بسم الله الرحمن الرحيم 
  Surah Al-Ma`un 
MUQADDIMAH
Surah Al-Ma`un mengandungi 7 ayat dan ia merupakan surah Makiyah dan Madaniyah. Ini kerana sebahagian tiga ayat awalnya diturunkan di Makkah untuk orang kafir Makkah (iaitu Al-`Aas bin Wa`il, Alwalid bin Al-mughirah, dan sebilangan orang kafir Quraish yang berkeras dengan kekufuran mereka). Manakala empat ayat terakhir pula di turunkan di Madinah kepada golongan orang-orang munafiq.

TAFSIR
(Tiga ayat pertama yang ditujukan kepada kafir Makkah bagi mencela perbuatan mereka)
1) Allah berfirman, wahai Muhammad s.a.w, adakah engkau melihat orang-orang yang mendustakan agama? Mereka tidak beriman bahawa wujudnya hari pembalasan iaitu balasan bagi berbuat pahala dan ganjarannya, juga tidak percaya kepada balasan dosa dan azabnya.

2) Itulah mereka yang tidak membantu dan tidak memberikan hak yang sepatutnya kepada anak-anak yatim, bahkan menindas mereka dan menjijik-jijikkan mereka.
3) Mereka juga tidak menyegerakan dan tidak menggalakkan diri mereka serta orang lain untuk memberi makan ataupun membantu golongan faqir dan miskin.
Mereka itu berbuat demikian kerana mereka tidak percaya bahawa wujudnya hari perhitungan dan pembalasan di hari akhirat. Mereka tidak percaya bahawa wujudnya syurga dan neraka. Maka sifat ini lah yang membuatkan mereka zalim, tiada sifat penyayang dan kasihan kepada orang yang susah.
(Empat ayat terakhir untuk orang-orang yang munafiq)
4) Dan Allah telah menjanjikan sesuatu yang dahsyat iaitu neraka Wail. Ia adalah salah satu jurang didalam neraka, yang mana penuh dengan simbahan curahan dan cucuran nanah dan lendir ahli neraka. Azabnya sungguh menyiksakan, dimana mereka dicelupkan kedalam nanah itu, dan di berikan minum dan makan dari nanah itu juga (nauzubillahi min zalik). Neraka Wail ini disediakan untuk orang yang melakukan solat,TETAPI…
5) Tetapi mereka itu lalai didalam solat mereka, malah tidak mengingati waktu solat mereka serta banyak waktunya mereka terlepas dari solat (tidak mengerjakannya). Dan banyak halnya mereka ini tidak mengerjakan solat melainkan setelah hampir habisnya waktu solat itu (melewat-lewatkan solat).
6)Mereka juga menunjuk-nunjuk dan riak dalam solat mereka serta amalan lainnya. Iaitu mereka melakukan solat dan amalan lain adalah untuk menampakkan bahawa mereka itu kononnya seorang yang beriman, alim, serta soleh.
7) Mereka juga orang yang tidak memberikan pertolongan walaupun pertolongan yang kecil. Iaitu sekiranya datang kepada mereka saudara seislam yang berhajat kepada apa-apa pertolongan sekalipun pertolongan itu kecil dan remeh contohnya ingin meminjam periuk, panyapu, jarum jahit,  atau apa-apa perkakas rumah yang lain, mereka akan memberikan alasan bodoh yang tidak munasabah semata-mata bagi mengelak dari memberikan pertolongan itu.

PENUTUP
Sebagai seorang muslim dan mukmin, kita wajib beriman dan percaya bahawa setiap amalan kita akan dikira baik dan buruknya. Kita juga mesti mengasihani dan membantu anak-anak yatim, faqir miskin, dan orang-orang yang memerlukan pertolongan sekiranya kita berupaya membantu mereka. Ini kerana didalam hadith Nabi Muhammad s.a.w bersabda mafhumnya: “brangsiapa yang tidak mengambil berat tentang hal-hal orang muslimin, maka dia bukanlah dari kalangan mereka (orang muslimin itu).
Selait itu Solat merupakan perkara yang amat berat yang perlu di berikan perhatian sepenuhnya. Kita wajib memelihara solat kita, menjaga waktunya, menjaga niat hanya kerana Allah ketika mengerjakannya, juga amalan-amalan yang lain wajiblah dilakukan hanya kerana Allah, tuhan pencipta segala apa yang ada. Ini adalah bagi mengelakkan diri kita dari tergolong dalam golongan yang dimurkai Allah, yang akan dicampakkan ke dalam neraka Wail di akhirat sana. Na`uzubillahi min zalik.

Wallahu a’lam bissawab.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan