Rabu, 24 Februari 2010

al Falaq

بسم الله الرحمن الرحيم
Al-Falaq
MUQADDIMAH
Surah Al-Falaq adalah surah Madaniyah (Ana agak kurang pasti surah ini Makiyah atau Madaniyah sebab dalam kitab tafsir kata Madaniyah, tapi beberapa mushaf kata Makiyah. Dan ada juga mushaf yang Madaniyah. Wallahu a’lam). Ia mengandungi 5ayat, dan ia adalah surah yang pertama dalam dua surah pelindung, yang mana surah keduanya adalah surah An-Naas.

TAFSIR
1) Katakanlah wahai Muhammad s.a.w sesungguhnya aku memohon kekuatan dan perlindungan kepada Tuhan yang menguasai pagi iaitu Allah s.w.t  yang memagikan (memulakan pagi hari dengan) cinta dan intinya, yang mana tidak ada sesiapa pun yang mampu berbuat demikian melainkan Dia dengan keagungan kuasaNya dan kelausan pengetahuanNya.
2) Daripada kejahatan semua makhluq yang terdiri daripada manusia (dalam tafsir ini ditulis ‘haiwan yang mempunyai tanggung-jawab’), binatang (haiwan yang tidak mempunyai tanggung-jawab), dan juga segala objek dan benda-benda yang diciptakan Allah.
3) Dan juga dari kejahatan malam sekiranya datangnya gelap gelita dan juga bulan sekiranya ia hilang dan pergi dengan cahayanya, maka ia menjadi tanda kepada keluarnya ular-ular yang berbisa, binatang-binatang pemangsa, kelompok2 perompak dan mencuri, dan golongan-golongan yg melakukan kejahatan dan penyelewengan.

4) Dan aku berlindung kepada Allah dari kejahatan tukang-tukang sihir (didalam ayat ini mereka adalah tukang sihir perempuan) yang mengeluarkan angin dari mulut mereka (menghembus)  pada setiap ikatan dan simpulan sihir mereka dengan jampi-jampi.

5) Dan aku memohon kepada tuhan yang menguasai pagi agar dilindung daripada kejahatan orang-orang yang berhasad dengki yang menginginkan kemudharatan dan kejahatan atau yang meminta ditimpakan kecelakaan keatasku dengan kedengkiannya, kerana orang yang berhasad dengki akan meminta supaya dihilangkan nikmat dan diberikan kejahatan kepada orang yang dihasadinya.


TAULADAN
Diriwayatkan bahawa surah Al-Falaq ini diturunkan kerana suatu hari Nabi Muhammad s.a.w telah disihir oleh seorang yahudi bernama Labid bin Ma’sham di Madinah. Maka Allah menurunkan dua surah pelindung ini (Al-Falaq dan An-Naas), maka Malaikat Jibril telah berjampi dengannya, dan dengan izin Allah sembuhlah Nabi s.a.w dari sihir. Jadi perbanyakkan membaca surah ini, semoga Allah melindungi kita dari segala jenis kejahatan.

Wallahu a’lam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan